Vyhledat
  • Barbora Kalvach

PÍSNÍČKY


Že je fajn v cizím jazyce s dětmi zpívat to většina lidí ví. Ale už třeba ne všechny napadne, že to nemusí končit odzpívanou písničkou a ani to tou písničkou nemusí začít.


Prostřednictvím písniček se děti často s jazykem poprvé setkávají. Slova v písni nejsou nikterak složitá, hodně se opakují a rýmují se. Rým napomáhá zapamatování slov písně a melodií nás písnička přitahuje a líbí se nám.

Jak písničky vybírat

V první řadě by se vám písnička měla líbit. Může se stát, že ji budete zpívat dost často, tak ať je vám příjemná.

Na začátek doporučuji hodně krátké písně o pár verších - ideální jsou třeba jen dva, jako například tento:

Zoom zoom zoom, we ‚re going to the Moon.

Zoom zoom zoom, we’ll get there very soon.

Mimochodem, tuto písničku, najdete tady.

Většina písní má více slok, ale nejdříve dětem představte jen jednu, nebudou tak zahlceni a krátkou písničku si brzy zapamatují a mohou mít radost z toho, že ji zvládly.

Když ji budou umět, můžete postupně přidávat další.

Dobré jsou také písničky, které zpívají o nějakých častých aktivitách, co dítě dělá a vy si ji tak často můžete zpívat právě u toho.

Jsou to různé písničky na mytí rukou, oblékání, mytí se.


Tady třeba tip na mé oblíbené:

Wash your hands

Splish, splash

To, že u toho provádějí tu konkrétní aktivitu jim vysvětlí význam slov. Je ale dobré jim třeba ukázat zvlášť, že například toto jsou ruce, toto mýdlo, toto voda,…aby to nemusely úplně chytat ze vzduchu.

Fajn jsou také písničky, kdy melodii a slova doprovázíte pohybem - tvz. Fingerplays. Pod tímto názvem toho najdete spousta na YouTube, včetně těch doprovodných pohybů.

Hodně malé děti se díky tomu mohou do procesu zpívání zapojit, když ještě neumí zpívat.

Právě propojení slov s pohybem je pro mozek blahodárné a dětmi tolik oblíbené.

Nicméně pohybem můžete doplňovat i písničky, které k tomu primárně určené nejsou, prostě si vymyslíte svůj vlastní pohyb. Já to dělám docela často. Děti se tak mohou zapojit, když třeba písničku ještě úplně neumí, a navíc tím, že děti se rády hýbají, doprovodné pohyby jen uvítají. Navíc se z toho dá udělat báječná legrace. Často vymýšlím legrační pohyby a díky tomu nás to víc baví.

Jak často a kde je zpívat

Často. Ideálně každý den a klidně i vícekrát. Záleží, jak moc rádi zpíváte. Já docela ráda. Často tím pouštím páru, když už je těch mámovských povinností hodně.

Zpívat se dá leckde, záleží na vás. Já ráda zpívám s dětmi v autě nebo na procházce. Ovšem nejčastěji zpíváme, když skládáme prádlo. To je totiž u nás velmi častá činnost, děti mi s ní rády pomáhají, a protože ruce už máme zaměstnané, tak si u toho buď povídáme nebo právě zpíváme.

Zpočátku jsem to byla já, kdo zpíval jako jediný, ale postupem času, jak děti rostly, se přidávaly nejdříve melodicky, pak jedním počátečním či koncovým slovem a později už i slovními spojeními. Proto je dobré právě zpívat často, to neustálé opakování děti postupně přivádí k zapamatování si slov. A metodicky je zas dobré tu a tam vynechávat poslední slovo ( či dvě), děti ho velmi rády doplňují a nejednou vás překvapí, že už to umí.

Co dělat předtím a co dělat potom

Jak už jsem říkala, zazpíváním samotné písně to nemusí končit ani začínat.

Tady už záleží, jak máte staré děti, ale s dětmi cca o 2 let už se dá písnička představit před samotným zpíváním a i po ní se dá dělat spousta věcí. Protože o co nám jde? Především, aby děti rozuměly a později uměly slova a slovní spojení z písně naučená používat.

Proto je fajn dětem před písničkou představit o čem budete zpívat.

Tak třeba už zmíněná písnička Zoom Zoom Zoom: můžu dětem ukázat obrázek rakety, mohou si ji vybarvit v omalovánce, starší sami nakreslit, sestavit ze sirek, vymodelovat ji z plastelíny,… to samé třeba s měsícem, o kterém se tam také zpívá. Děti pak znají klíčová slova a lépe se v písni orientují. Tím, že doplníte písničku pohybem vyjádříte další slova písně - we are going to the Moon, climb a baard.

Potom, co děti znají píseň od Vás, dá se na ni podívat na YouTube nebo si ji můžete zazpívat při podvečerní procházce, když už venku vykukuje měsíc a navázat na to otázkami: Where is the Moon? Can you see it? Show me, where is it?

Právě následná práce s klíčovými slovy z písničky umocňuje nově nabité znalosti a když se dětí ptáte nebo dáváte různé pokyny, napomáháte velmi procesu osvojení.

Tak směle do toho, zpívejte!



49 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše